Home » Aktualności » Wycieczka kl. „ 0” i przedszkola do Parku Historycznego w Bliźnie 18.10.2012r.

Archiwum

Wycieczka kl. „ 0” i przedszkola do Parku Historycznego w Bliźnie 18.10.2012r.

  Dnia 18 października dzieci z klasy „O” i przedszkola pod opieką wychowawczyń zwiedzały Park Historyczny w Bliźnie . Park Historyczny Blizna stanowi rodzaj muzeum traktującego o wydarzeniach II wojny światowej z jakimi związana była ta miejscowość.

 Dzieci w Parku Historycznym zobaczyły zachowane  resztki instalacji poligonu niemieckiego, wyrzutni, hali montażowej, bunkry obserwacyjne a także zrekonstruowany barak, naturalnej wielkości makietę rakiety V-2 i latającej bomby V-1 oraz ekspozycję muzealną z licznymi ciekawymi eksponatami, zdjęciami i dokumentami. Dzieci dowiedziały się, że po zbombardowaniu i zniszczeniu przez aliantów w sierpniu 1949 roku, niemieckiego ośrodka rakietowego w Peenemünde, w kwaterze głównej Hitlera – „Wilczym Szańcu”, zapadła decyzja o przeniesieniu doświadczeń nad „cudowną bronią” do Polski. Nowy ośrodek prób V-1 i V2 zlokalizowano w obrębie poligonu wojskowego SS „Heidelager”  w miejscowości Blizna, w kompleksie leśnym, w pobliżu Pustkowa, gdzie znajdował się obóz pracy i dowództwo poligonu. Wieś wysiedlono i rozpoczęto budowę instalacji, szkoleń załóg, a ze stacji Kochanówka doprowadzono do Blizny bocznicę kolejową. W obozie w Pustkowie wydzielona została specjalna grupa robocza „Blizna-Kommando”, dowożona do pracy na teren poligonu. Do budowy poligonu doświadczalnego zaangażowano zarówno więźniów tutejszego obozu pustkowskiego jak i polskich robotników.  W krótkim czasie w Bliźnie powstały hale montażowe, hangar, magazyny, elektrownia polowa, baraki dla żołnierzy, linia kolejki wąskotorowej, wyrzutnie V-1 i stanowiska startowe V-2. . Dla zamaskowania działalności wybudowano sztuczną wieś, która skutecznie imitowała prawdziwe osiedle "…oto na terenie pustej spalonej wsi musieli oni stawiać chałupy i szopy z… dykty. Niemcy przewieźli samochodami gotowe elementy chat wiejskich. Z elementów tych powstawały różnego rodzaju domki mieszkalne, stodoły, stajnie, szopy…Wszystko to do złudzenia przypominało dekoracje teatralne(…)gdy się patrzyło na sztuczną wieś z odległości, wydawało się, że osada jest zamieszkała i życie toczy się tam normalnie (…) Niemcy bowiem nie ograniczyli się tylko do wzniesienia zabudowań, lecz przed chałupami postawili płoty, na których wisiały garnki, gdzieniegdzie suszyła się bielizna lub pościel w oknie. W ogródkach przed chatami kwitły sztuczne kwiaty, a przed niektórymi domkami siedział na przykład manekin starego dziadka, a obok wylegiwał się pies…wykonany z gipsu…". Po oglądnięciu filmu przeszliśmy do lasu, aby zobaczyć „Co kryje w sobie las?”. Rozpoznawaliśmy drzewa po liściach i owocach, wyróżnialiśmy drzewa iglaste i liściaste oraz piętra lasu. Przypomnieliśmy o roli drzew w życiu ludzi i zwierząt. Zebraliśmy ładnie wybarwione liście i owoce drzew leśnych, aby wzbogacić nimi kącik przyrody. Udało nam się znaleźć nawet kilka grzybów jadalnych, co sprawiło dzieciom wiele radości. Mogliśmy nawdychać się świeżego powietrza leśnego i podziwiać las w jesiennej szacie. Po powrocie dzieci z entuzjazmem opowiadały rodzicom o swych wrażeniach.